FotoCafe: Histogram en LR met Ruud de Vreugd

Op 7 december gaf Ruud een presentatie over het histogram, de betekenis en het gebruik van dit hulpmiddel om de belichting te controleren. Aan de hand van het histogram kan een geoefende gebruiker de foto al typeren. Niet in alle camera’s kun je het live zien, en sommigen hebben zelfs voor de drie kleurkanalen een eigen histogram, voor de fijnproevers. Ruud legde uit dat de drie verschillende sensorpunten alleen lichtintensiteiten meten, waarbij de sensor op 18% grijs is geijkt.
Hij wees ons op het clippen aan linkerzijde met teveel donkere of aan de rechterzijde met teveel lichte tinten. Daarmee kun je tijdens de opname al rekening houden. Uitgelegd werd wat de waarde is van Raw. Raw biedt meer mogelijkheden voor correctie overbelichting.Doordat er meer kleurinformatie beschikbaar is kunnen (delen van) foto’s verbeterd worden. Donkere delen kunnen, met minder ruis, oplicht worden en uit lichte delen kan nog detail gehaald worden.
Let wel: de camera en Lightroom maakt het histogram altijd op basis van een jpeg codering, ongeacht hoe je de foto laat wegschrijven in de camera. Hoe meer je de camera aan het jpeg beeld laat knoeien, door bijvoorbeeld een stijl (zoals ‘vivid’) te kiezen hoe minder je ziet van de echte registratie. Het histogram geeft dus een beperkte weergave, op de camera ook beperkt door de kwaliteit van het scherm en bij LR door de kwaliteit van de monitor….
Ruud liet ons verschillende typen histogram zien, zo leveren flitsfoto’s altijd typerende pieken op en is er bij mist veel middentonen zodat een trapezium ontstaat. Er is geen ideaal histogram, alleen goede foto’s…staar je er niet blind op, maar gebruik het als nuttig signaal bij de belichting; ga altijd uit van wat je zelf wil met het beeld. Achteraf is nog wel wat te repareren of te fijntunen maar de basis moet toch altijd een juist belichte foto zijn gelet op jouw doel.
Teveel belichten op links geeft ruisproblemen, teveel op rechts geeft clippingrisico.

Na de pauze werd er gestoeid met Lightroom en het histogram en natuurlijk ook nog wat andere instellingen, toegepast op enkele van onze eigen foto’s. Daarbij was een handicap dat RAW-formaten van sommige foto’s niet konden worden ingelezen (of na conversie naar DNG) en een stick voor Apple was geformateerd en onbruikbaar was.
We bespraken o.a.het benutten van het dynamisch bereik (stretchen) van de grijstintbereiken en het terugnemen bij clipping. Ook hadden we het over het Tiff formaat bij het heen en weer schakelen met externe programma’s zoals de Nik-collection. * Handige tips: gebruik de ‘/’ toets voor schakelen tussen origineel en bewerkt beeld (totaal). Vergeet ook niet de ALT-functie bij de schuifjes. Voor de rest: je had erbij moeten zijn.

Ruud werd bedankt voor zijn inzet met drank voor de aanstaande feestdagen en hij verklaarde van harte bereid te zijn nog eens een workshop te willen geven.

Tip: lees ook eens de verhandelingen over RAW en Jpeg op:
https://tweakers.net/reviews/4895/rawfotografie-op-een-smartphone.html http://www.photofacts.nl/fotografie/rubriek/basiskennis/raw_en_jpeg_de_voor-_en_nadelen_bekeken.asp

Dit bericht werd geplaatst in Ledenpraat door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.

Geef een reactie