Straatfotografie met Peter van Tuijl: (ont-)vang het moment

Zo maar wat schieten op straat of is er meer voor nodig, en zit er meer aan vast? Voor veel straatfoto’s heb je geen dure camera nodig…Zijn goede straatfoto’s altijd toeval of bestaat toeval niet maar dwing je het af? Hoe dan?

Peter van Tuijl (www.fotopetervantuijl.nl) liet ons op 28 maart 2013 bij FLV tijdens een drieclubsbijeenkomst in een interactieve voordracht aan de hand van voorbeelden nadenken over wat nu eigenlijk straatfotografie is. Dit ligt soms ook dicht tegen sociale documentaire fotografie aan, bijvoorbeeld een scene in een café, die je niet direct als straatfotografie bestempelen zou. Ook hangt het af van het doel van de (serie) foto’s. Als je de ‘straat’ niet ziet, kan het nog steeds straatfotografie zijn…zo wordt het wel erg vaag!

foto Peter van Tuijl

Peter toonde eigen werk maar ook vooral werk van de erkende meesters op dit gebied.

foto Thomas Leuthard

Niet alleen de werkwijze en techniek, ook het contact met de mensen en de omgangsregels en ethiek is belangrijk. Denk aan de mogelijke fysieke en juridische gevolgen van deze vorm van fotografie…

Houd rekening met de aard van de ruimte en het gezelschap/ de buurt waarin je je begeeft.

Het beste is contact te zoeken. Je kunt impliciete instemming hebben: niemand blijkt bezwaar te hebben tegen jouw (zichtbare) fotografie. Zo vertelde Peter over een ervaring waarbij zonder mondeling contact de gefotografeerde voor hem als model ging poseren!

Je kunt ongemerkt fotograferen, let dan op ieders belang en op mogelijke gevolgen als de ander eenmaal blijkt wat hem/haar is ‘aangedaan’.

Als iemand het niet wil, wis de foto dan zonder discussie. Zorg voor een gemakkelijk te accepteren verklaring waarom je wilt fotograferen (bv een opdracht van een opleiding of club…). Gaat het om bekende personen, pas dan op. Er kunnen plaatselijke verordeningen zijn (Staphorst!) of culturele verschillen (in Duitsland mag je niet zo maar fotograferen, maar in Berlijn weer wel) of andere redenen waarom je fotografie minder goed mogelijk is, bijvoorbeeld in winkels is het ook niet altijd toegestaan.

Ga zeker niet (in ieder geval niet meteen…) te werk als Magnum fotograaf Bruce Gilden (zie de video over zijn brutale werkwijze:  http://www.youtube.com/v/IRBARi09je8 )

Over techniek: je dient je camerea te beheersen, je kunt het beste vooraf de scherpte instellen, diafragma  en sluitertijd. Daarbij moet je gebruik maken van de scherptediepte. Een handige link is dofmaster.com  voor het opzoeken of berekenen van de scherptediepte met jouw instellingen en lens. Je kunt zelfs eigen DOF-rekenschijven maken.

Peter had onder meer ook de volgende documentatie meegenomen:

  • Het boek “Street Photography Now” van Sophie Howarth and Stephen McLaren,  zie http://streetphotographynowproject.wordpress.com/the-book-2
  • De Zwitserse fotograaf Thomas Leuthard heeft een grote passie voor straatfotografie. Twee citaten: “Street photography is like a box of chocolates.You never know what you’re gonna get.” en “It’s a single human moment captured in a decisive moment.”
    Drie door hem geschreven boeken (Engelstalig) zijn gratis te downloaden op http://www.85mm.ch/Book
    Zijn eerste boek “Going Candid” is voor de startende straatfotograaf met veel ‘tips and tricks’. Behalve informatie over techniek en lenzen geeft hij ook simpele oefeningen om te leren KIJKEN, in zijn ogen het belangrijkste onderdeel voor het maken van een goede straatfoto. Zijn tweede boek “Collecting Souls” borduurt hierop voort. Het derde boek is Street Faces.
    Zie ook http://www.thomasleuthard.com/Book
    Zie ook de 10 geboden van Thomas Leuthard op
    http://www.youtube.com/watch?v=BRvwcHFfb74&noredirect=1   (duitstalig) als Photopraktika lezing. Aanbevolen!

Nog wat tips die ik mezelf voorhoud: Aarzel niet! Maak veel foto’s. Bereid je voor. Engage (stap in de situatie, buurt, groep en maak contact). Laat het toeval optreden (maak hipshots). Oefen.

Wij danken Peter voor zijn illustratieve, heldere, uitdagende en betrokken uitleg.

De lezing kunnen de leden bij OnderOns nakijken.
Van het blad Zoom heb ik ook nog een cd over dit onderwerp.

Iedereen succes met dit onderwerp dat als thema op ons programma staat voor de maand mei.

Aanvullende opmerkingen:

“The decisive moment, it is the simultaneous recognition, in a fraction of a second, of the significance of an event as well as the precise organization of forms which gives that event its proper expression.” -HenriCartier-Bresson
Dit bericht werd geplaatst in Sprekers en getagd door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.