Bondsfotowedstrijd besproken

Op 1 november waren we te gast bij FLV in De Haard voor een drieclubs-bijeenkomst over de afgelopen bondsfotowedstrijd.

Diana Bokje liet ons een deel van de inzendingen zien en liet ons meemaken hoe het is om honderden foto’s snel te moeten beoordelen.
De inzendingen voor deze wedstrijd zonder thema toonden allerlei onderwerpen, en we bekeken dan ook nog een aantal series per thema (reis, portret, architectuur, natuur, straat etc).

Daarbij gaat het in het echt om afdrukken die op tafels liggen, maar hier keken we naar het projectiescherm. Dat is vermoeiender en je ziet niet wat het papier doet met de foto!
Bovendien hoefden wij alleen maar met groen-oranje of rode kaartjes te wapperen, Diana moest ook nog punten geven (in principe op een 10-punten-schaal, maar dat is te breed in de praktijk, zoals ook wij wel weten).
Je stompt af tijdens zo’n beoordeling, door de herhaald voorkomende beelden en technieken (HDR!). . Je kunt niet lang stil staan bij een foto, wel even teruglopen. Wij konden alleen 5 seconden een foto zien…Je bouwt een soort routine in gaandeweg.
Belangrijk criterium voor een score hoger dan een zes is “of het beeld naast “goed gezien” ook de fotograaf toont als beeldmaker”, zo vertelde Diana.
Originaliteit is zeker niet zaligmakend, het moet ook nog overtuigend zijn en technisch goed gemaakt zijn. Ik zou zeggen: het moet waarde toevoegen.

Een wat vermoeiende, maar inzichtgevende avond. Gelukkig hebben wij niet zoveel inzendingen per avond, kunnen we goed dooremmeren over een foto….

Nog een les van Diana: let bij bespreking op wie het heeft gemaakt, op waar hij/zij wat aan heeft, let op de bedoeling van de foto, en die kun je weten als je de maker kent.

Hans Mulder

Dit bericht werd geplaatst in Ledenpraat door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.