Bas Meelker bij LFC in Leidschenveen op 22 oktober 2012

Verslag: Hans Mulder

Bas hield een voordracht over landschapsfotografie op uitnodiging de Leidschenveense fotoclub, Fotoclub Diafragma en Fotokring Leidschendam-Voorburg (met dank ook aan Fotobond Afdeling Elf).

Landschapsfotografie is een tak van fotografie die, in tegenstelling tot natuurfotografie, niet zoveel wordt beoefend in Nederland. Kijk ook eens in boeken van buitenlandse fotografen!

In een sterk persoonlijk verhaal met een filosofische maar toch ook praktische benadering inspireerde hij ons met prachtige verstilde beelden. Hij daagde ons uit eens na te gaan hoe we een foto maken: spontaan of voorbereid. En waarom fotografeer jij eigenlijk? Hij legde uit hoe hij te werk gaat en toonde verschillen in effecten.

Bas fotografeert sinds tien jaar, eerst alleen voor zichzelf, maar nu ook fulltime als beroeps. Het is zijn passie en hij heeft er dan ook veel voor over. Lang wachten, vroeg op, laat naar bed…soms voor niets, maar als het dan lukt…al is het er maar één!

Bas wil in ieder geval de foto in zijn hoofd hebben voor hij hem gaat maken. “Je moet het maar zien” is te gemkkelijk voor Bas. Hij ziet ergens een locatie en slaat dat op: “Hier ligt mijn foto”. Later komt hij terug, met een uitgezet plan.
Een landschapsfotograaf heeft een aantal dingen nodig om een goede landschapsfoto te maken, en dat is zeker niet alleen (mag wel) een mooi landschap…. Het gaat om compositie, met een aantal elementen en regels, maar vooral om licht en vervolgens creativiteit om los te komen van de regels en je gevoel erin te kunnen leggen. En: “je moet de apparatuur wel beheersen, anders is er geen ruimte in je hoofd”.

Fotografie is immers schrijven met licht. En het heeft, als het aan Bas ligt, te maken met emotie, jouw relatie met het landschap. “Als er een gevoel overkomt dan communiceert de foto”. Zien, beleven en verbeelden dus. “Beoordeel een foto niet op techniek maar op wat de foto met jou doet”.

Hij wil niet de werkelijkheid weergeven, maar spelen met het licht. Dat licht moet je leren kennen, je moet je erop voorbereiden door bepaling van standpunt, richting, tijd, en kennis van het veranderende weer. “Ik kijk niet hoe het licht is nu, maar hoe het verandert”. Anticiperen, klaar staan en geduld hebben. Door lange sluitertijden te gebruiken van minuten ontstaat een tijdmachine, waarin je licht bundelt. Er gebeurt dan iets wat je met het blote oog niet ziet: de sensor ontvangt veel meer licht, waardoor een zonsondergang intenser wordt, maar ook beweging wordt gevangen, wolken worden dynamische banen.

Het is wel oppassen voor lichtvlekken bij lange tijden, zeker ook als je filters toepast. Polarisatiefilters gebruikt hij weinig, omdat hij vaak met groothoeklenzen werkt en het dan onnodig of onwenselijk is. Grijsverloopfilters (hard en zacht type ND 3,6 en 9) mogen niet ontbreken in de uitrusting. Het harde type met scherpe overgang is voor de scherpe horizons. Bespaar niet op filterkwaliteit, let op de sterkte van de keten… en natuurlijk een degelijk statief (beeldstabilisatie is dan overbodig, zelfs ongewenst).

Bas gebruikt vaak de techniek ‘rechtsbelichten’ (op het histogram op de lichten afstellen). Dat geeft meer dynamisch bereik, maar is niet altijd de juiste norm: blijf gericht op wat je wil bereiken.
Hij gebruikt altijd RAW en hanteert Lightroom slechts beperkt. Vrijwel geen Photoshop en geen HDR.

Bas sluit af en hoopt dat we nog eens nadenken over hoe en wat we fotograferen. En waarom. Om zo tot betere foto’s te komen. Bedankt Bas, voor deze fijne avond met dit essentiële verhaal en we gaan ermee aan de slag, vroeg of laat (op).

Tips/links:

www.basmeelker.nl
www.hollandslicht.nl
www.luminous-landscape.com
Het boek ‘Nederlandse Landschappen Fotograferen’ -Ruben Smit
Charlie Waite, Joe Cornish and David Ward in ‘Working The Light: Landscape Photography Masterclass’
zie ook Ansel Adams, Galen Rowell and Edward Weston

Dit bericht werd geplaatst in Sprekers door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.

Geef een reactie