KLEURBEHEER voor PRINT en WEB: sRGB, AdobeRGB, ProPhotoRGB

Gelezen op internet:

Vraag: “Ik gebruik  Lightroom met een wide-gamut monitor en bewerk RAW in Adobe RGB. Hierdoor zien afdrukken er beter uit. Als ik exporteer als sRGB jpeg en upload naar een website en vertoon op een gewone monitor, zijn de kleuren fletser en donkerder dan RAW in Lightroom.
Moet ik nu iedere keer kiezen in Lightroom voor web of afdruk? Kan het  niet beiden tegelijk goed?”

Antwoord: “Mijn workflow verloopt met volledig kleurmanagement: afdrukken via AdobeCameraRaw in Bridge door een RIP (raster image processor) naar een breed formaat printer. Alle printwerk gaat via Adobe RGB 1998 (behalve B&W in Grey Gamma 2.2), en ik krijg prima prints.
Voor het web worden bestanden omgezet naar sRGB in bijna de laatste fase, waarbij ik zorgvuldig check op kleurverschuivingen. Dan exporteer ik via PS “save for web”. Controleer voor en na met het “2 up” screen. Zorg dat progressive uit staat. Ik heb zelf een Action gemaakt voor batch conversie van files voor het web. Je hoeft alleen te letten op de beelden waarbij je kleurproblemen kan vermoeden.”

Na wat zoeken op internet heb ik het volgende bij elkaar geharkt en zonodig vertaald. Je kunt de bronnen natuurlijk ook zelf natrekken:

  • Belangrijk is dat je je scherm calibreert en profileert. Het profiel Adobe RGB(1998) is daarvoor niet geschikt hiervoor (want een onafhankelijk profiel), gebruik dus de Datacolor Spyder of X-rite EyeOne
  • Controleer de kleurruimte waarin je werkt altijd nog even goed in de software, omdat die nog wel eens terug wil springen naar een standaard stand
  • Lightroom gebruikt een variant van de 16 bit per kanaal Pro Photo kleurruimte. Dit is Pro Photo met een soort sRGB response curve.
    Pas als je vanuit Lightroom exporteert kies je als kleurruimte Adobe RGB(1998), sRGB, of Pro Photo voor je TIFF, PSD or JPEG.
  • Je kunt beter Lightroom zo mogelijk direct laten afdrukken met gebruik van je printer profiel. AdobeRGB bevat tinten blauw-groen die sRGB (voor het Web) niet heeft, maar sommige inkjet printers hebben ook nog weer kleuren buiten de AdobeRGB kleurruimte (bv. verzadigde gelen).
  • Zie verder: Photo.net en Photofacts
  • Gebruik geen Adobe RGB als je beelden opslaat in JPEG. Schiet in RAW (14bits per kanaal, JPEG is 8bit en dat biedt–in theorie-maar 1,5% van de gradaties). Maar ook in 8bit zijn toch nog 16,7 miljoen kleuren mogelijk(256x256x256). Bij opslag in JPEG is een keuze voor kleurrruimte gemaakt, hiermee wordt namelijk bepaald hoe het beeld op andere apparaten wordt getoond. Je kunt op de camera (meestal) kiezen voor sRGB of Adobe RGB. Weet dan wat je daarna wilt met je beeld.

AdobeRGB “kan meer kleuren aan”: d.w.z. andere, meer verzadigde kleuren, niet méér kleuren; sterker: je mist veel groenen, en daar is je oog nu juist extra gevoelig voor. De kleurnummers liggen verder uit elkaar- meer tussenruimte – en tonen dus andere tinten (verschuiving). Als je die vertoont via een sRGB monitor verschuiven de kleurnummers (roder) en ziet het er donker en flets uit. Zie uitleg op : Earthboundlight

  • Tenzij …kleurmanagement ingebouwd zit, zoals in de browsers Firefox/Safari, niet in Explorer8; in explorer9 met pseudo-kleurmanagement. (Zie de volgende tests op kleurmanagement support in je browser op: gballard.netcolor.org en foto.beitinger)
    Lightroom and Aperture herkennen automatisch de juiste kleurruimte van het beeldprofiel en kennen de juiste kleurruimte toe aan het beeld.
    De meeste printers en schermen zijn afgesteld voor sRGB. Daarom moet je de foto van Adobe RGB naar sRGB omzetten voordat je overdraagtNB Dat is niet hetzelfde als het sRGB kleurprofiel toekennen aan de foto (dit betreft alleen de interpretatiewijze). Zie Earthboundlight
  • ProPhoto RGB heeft een nog grotere kleurruimte dan Adobe RGB…
    Door het omzetten in Adobe Camera Raw of Lightroom van RAW files in ProPhoto RGB behoudt je meer van wat de sensor feitelijk zag. Zodra je ze opent in Photoshop, moet je echter kiezen wat je gaat doen. Houdt je ze in ProPhoto, dan heb je bestanden die in de toekomst betere afdrukken zouden  kunnen opleveren dan als je voor Adobe RGB kiest. Maar de gamut van ProPhoto is zo groot dat, tenzij je erg zorgvuldig bent, je te stellen krijgt met banding en andere artifacten, zelfs in 16-bit. Dilemma… Doe het alleen als je anders buitensporige clipping ziet in AdobeRGB; converteer dan naar Adobe RGB met Perceptual rendering intent. Dat heeft overigens alleen zin als je met LUT-ICC profielen werkt (die zijn tabelgebaseerd, geen matrix), en die de meeste printers ondersteunen.
    Zie earthboundlight
  • En hoe zit het dan met 16-bit? Dan zijn er meer waarden mogelijk. Editing is prima in 16bit. Maar bedenk: uiteindelijk moet je meestal toch weer terug naar sRGB, voor vertoning op scherm, web of de meeste online afdrukcentrales. En wat kan het papier aan?
  • Dus: voor het Web sRGB (in 8-bit wereld). Voor afdrukken: kies AdobeRGB (of CYMK), mits je weet van kleurinterpretatie in de workflow. In 16bit heerst AdobeRGB. Prophoto in 32bit …ooit, maar dit zeker niet in 8-bit modus gebruiken.
  • Lees meer hierover bij zanzig en photofacts – kleurbeheer: altijd de juiste kleuren

Zie ook de toelichting bij ADOBE
Zie ook het dossier van Letter & Lijn !

Dit bericht werd geplaatst in Kennisberichten door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.

Één reactie op “KLEURBEHEER voor PRINT en WEB: sRGB, AdobeRGB, ProPhotoRGB

  1. Pingback: Colormanagment | Pearltrees

Reacties zijn gesloten.