Lightroom en kleurruimtes AdobeRGB versus sRGB

In RAW wordt tijdens convert (LR->export) de kleurruimte toegekend. In het export venster van LR kun je de kleurruimte kiezen welke je wenst toe te kennen. Voor web-publicaties is s-RGB aangeraden. WEB-browsers ondersteunen geen adobe-RGB en de meeste printcentrales (de niet pro) ondersteunen ook enkel s-rgb.
  • Voor het web: sRGB (kleinst kleurprofiel)
  • Goede afdruk: Adobe RGB (groter kleurprofiel)
  • Beste afdruk: Profoto RGB (grootste kleurprofiel)

Het voordeel van AdobeRGB ten opzichte van sRGB is echter dat er een hoger aantal kleuren worden vastgelegd/behouden wat betekent dat je fijnere kleurnuances ziet.

Incidenteel kan ook AdobeRGB te weinig soelaas bieden in een of meer kleurkanalen waardoor toch clipping (oversturing) optreedt. In zo’n individueel geval kun je dan voor die foto in de RAW-converter (AdobeCameraRaw/LR) bij options even kiezen voor ProPhoto RGB (16-bits) dat nog meer kleurgradaties kan vastleggen.

Eventuele resterende clipping in ACR/LR reduceren/verwijderen, dan openen in Photoshop en dan meteen converteren naar AdobeRGB. Dan behoudt je toch de relatieve kleurgradaties aan de randen van de kleurruimte; omgerekend naar AdobeRGB-waarden.

In ACR zie je het verschil in de mate van clipping in het histogram op het moment dat je van AdobeRGB via options naar ProPhoto RGB gaat (later wel weer even options checken op je gangbare kleurruimte).

Meer over ProPhoto RGB op Luminous Landscape.

Dit bericht werd geplaatst in Kennisberichten en getagd ,, door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.