Hans Wilschut presenteert zijn werk bij FLV

Op 16 februari 2012 waren we (met slechts vier leden!) te gast bij FLV om samen met de Leidschenveense fotoclub in een overigens goed gevulde zaal te kijken naar werk van Hans Wilschut, beeldend kunstenaar uit Rotterdam. Met inzet van onze eigen projector. Ook de fotobond leverde ondersteuning.

Ooit begonnen met schilderen, maar nu geheel op fotografie gericht, is Hans bekend van galeries en exposities en werk voor bedrijven en instellingen, zoals Rijkswaterstaat en zijn werk ‘Perforated Perspective’ in museum Boijmans Van Beuningen, dat inmiddels naar de museumopslag is verhuisd. Hij maakt stadslandschappen met een technische camera op vlakfilm. Opvallend is zijn gebruik van kleuren die hij in de nacht vastlegt door zeer lange sluitertijden te gebruiken. Hij scant de beelden vervolgens in en laat ze liefst monumentaal afdrukken (werken van 2 tot 8 meter).

Hij bereidt alle projecten vaak zeer gedegen voor, ‘scout’ de plekken eerst en gaat desnoods nog een paar keer terug (waar dat dan ook is). Hij heeft het beeld al gedroomd vooraf, weet vooraf al wat hij wil maken. Veel werk is ook perfect, nauwgezet weergegeven, maar wel op basis van eigen gevoel. Hij wil er zichzelf in kunnen leggen. Dat maakt vermoedelijk zijn werk ook expressionistische kunst, authentiek. Maar ook wel realistisch, waarbij hij de menselijke aan- of juist afwezigheid duidelijk laat zien. Hij wil door gebouwen heen zien en maakt nooit een gebouw omdat het mooi is. Hij neemt de dialoog met de omgeving als uitgangspunt.

Hans Wilschut – Pinnacle (top)

Hij schuwt bij het maken van zijn beelden de gevaren niet, zoals in Lagos, waar hij zich liet bewaken of in Napels bij de Gamorra (waar hij net op tijd door een politie-agent behoed werd voor een beroving). Het beste standpunt is vaak het moeilijkste: desnoods bovenop een brug (Shanghai) of bovenin een kraan in de Rotterdamse haven. Hij gaat graag van de gebaande paden af, bijvoorbeeld in downtown Johannesburg. Ook doet het hem goed als hij architecten door zijn werk van mening kan doen veranderen.

Hij geeft foto’s titels om de beschouwer op het spoor van zijn verhaal te zetten, hij wil met zijn foto’s iets vertellen. Hans vindt dat kunst moet boeien, verleiden, de beschouwer erin moet trekken.

Opvallend en prettig was dat hij toonde hoe en waar hij foto’s had gemaakt, geïllustreerd aan de hand van Google Earth.
Hij had ook diverse boeken meegenomen, zoals Hidden Harbour, over de haven van Rotterdam, waarin hij meer aan de wereld kon tonen dan de paar werken die nu bij het Havenbedrijf hangen. Een ander boek van hem is Still motion (Johannesburg).

Jammer voor wie er niet was, deze unieke gelegenheid om van zijn werk, zijn benadering en speciale techniek kennis te nemen en te genieten. Een man met visie en veel gevoel en zeer vaardig, kortom een inspirerende avond.

Voor wie meer wil weten of wil nagenieten van zijn werk zie www.hanswilschut.com en
voor een interview zie http://arttube.boijmans.nl/nl/video/hans-wilschut-nl
Boijmans:  www.youtube.com/watch?v=buX6bNbzRFY
http://hanswilschut.com/news/perforated-perspective

Dit bericht werd geplaatst in Sprekers door Hans Mulder . Bookmark de permalink .

Over Hans Mulder

Mijn voorkeur heeft natuur (landschap/natuur/macro), architectuur en soms ook wel straatfotografie. Met name let ik sterk op beleving en compositie. Meestal fotografeer ik in RAW met nabewerking via diverse programma's. Ik werk met een Panasonic Lumix FZ150 sinds 2013; eerder met de FZ8. Daarbij gebruik ik ook tele- en groothoekconverter en filters.

Geef een reactie